Questo articolo analizza “The Love Song of J. Alfred Prufrock“ alla luce di alcuni studi dello psichiatra americano A. T. Beck, in particolare le teorie cognitive e i criteri diagnostici da lui elaborati per interpretare e analizzare sintomi e livelli della depressione. Dallo studio è emerso che molti dei sintomi presenti nell’Inventory for Measuring Depression (sedici su ventuno) sono rinvenibili – a diversi livelli di significato e significante – sia nella struttura poetica che nel tessuto figurativo dell’opera, mentre aspetti specifici della Cognitive Therapy of Depression (in particolare ciò che Beck definisce “Faulty Information Processing” e due dei punti cruciali di questo processo cognitivo, vale a dire la “Selective abstraction” e la “Arbitrary inference”) sono individuabili in alcune delle più importanti isotopie figurative del poema. This article analyses “The Love Song of J. Alfred Prufrock” in the light of the American psychiatrist A. T. Beck’s diagnostic criteria and cognitive theories for interpreting and evaluating symptoms and levels of depression. This study aims to show that many symptoms listed in Beck’s Inventory for Measuring Depression (sixteen out of twenty-one) are recognizable – at different levels of signifier and signified – in both the poetical structure and the imagery of the poem, whereas specific aspects included in Cognitive Therapy of Depression (for instance, the cognitive process defined by Beck as “Faulty Information Processing” and two crucial points of this process, “Selective abstraction” and “Arbitrary inference”) are identifiable in some of the most relevant figurative isotopies of the poem.
Depression on a screen. "The Love Song of J. Alfred Prufrock" in the Light of Cognitive Theories of Depression / Leonardi, Angela. - In: LE SIMPLEGADI. - ISSN 1824-5226. - XVIII-20:(2020), pp. 35-43. [10.17456/SIMPLE-154]
Depression on a screen. "The Love Song of J. Alfred Prufrock" in the Light of Cognitive Theories of Depression.
Angela Leonardi
2020
Abstract
Questo articolo analizza “The Love Song of J. Alfred Prufrock“ alla luce di alcuni studi dello psichiatra americano A. T. Beck, in particolare le teorie cognitive e i criteri diagnostici da lui elaborati per interpretare e analizzare sintomi e livelli della depressione. Dallo studio è emerso che molti dei sintomi presenti nell’Inventory for Measuring Depression (sedici su ventuno) sono rinvenibili – a diversi livelli di significato e significante – sia nella struttura poetica che nel tessuto figurativo dell’opera, mentre aspetti specifici della Cognitive Therapy of Depression (in particolare ciò che Beck definisce “Faulty Information Processing” e due dei punti cruciali di questo processo cognitivo, vale a dire la “Selective abstraction” e la “Arbitrary inference”) sono individuabili in alcune delle più importanti isotopie figurative del poema. This article analyses “The Love Song of J. Alfred Prufrock” in the light of the American psychiatrist A. T. Beck’s diagnostic criteria and cognitive theories for interpreting and evaluating symptoms and levels of depression. This study aims to show that many symptoms listed in Beck’s Inventory for Measuring Depression (sixteen out of twenty-one) are recognizable – at different levels of signifier and signified – in both the poetical structure and the imagery of the poem, whereas specific aspects included in Cognitive Therapy of Depression (for instance, the cognitive process defined by Beck as “Faulty Information Processing” and two crucial points of this process, “Selective abstraction” and “Arbitrary inference”) are identifiable in some of the most relevant figurative isotopies of the poem.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
7A.Leonardi.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo
Licenza:
Creative commons
Dimensione
175.86 kB
Formato
Adobe PDF
|
175.86 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.