The essay presents a large variety of meanings attributed to the vision by some thinkers of the circle of Lorenzo de’ Medici. In particular, the analysis of the works of Giovanni Pico della Mirandola and Marsilio Ficino allows to study the dichotomy between sensitive knowledge and intelligible knowledge starting from the dialectic between vision and blindness of the 'mind’s eye'.

Per una pedagogia della visione nell'umanesimo fiorentino / Melisi, R. - In: SEGNI E COMPRENSIONE. - ISSN 1828-5368. - XXXV:100(2021), pp. 147-160.

Per una pedagogia della visione nell'umanesimo fiorentino

Melisi R
2021

Abstract

The essay presents a large variety of meanings attributed to the vision by some thinkers of the circle of Lorenzo de’ Medici. In particular, the analysis of the works of Giovanni Pico della Mirandola and Marsilio Ficino allows to study the dichotomy between sensitive knowledge and intelligible knowledge starting from the dialectic between vision and blindness of the 'mind’s eye'.
2021
Per una pedagogia della visione nell'umanesimo fiorentino / Melisi, R. - In: SEGNI E COMPRENSIONE. - ISSN 1828-5368. - XXXV:100(2021), pp. 147-160.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Roberto Melisi - Per una pedagogia della visione nell'umanesimo fiorentino (Segni e Comprensione 1-2021).pdf

non disponibili

Licenza: Non specificato
Dimensione 776.69 kB
Formato Adobe PDF
776.69 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11588/942815
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact